Ανακοίνωση Επιτροπής Αγώνα - 01/04/2009

 

Μετά την αρνητική εισήγηση του εισηγητή του Ε' τμήματος του Σ,τ.Ε στην προσφυγή  του Δήμου Σούδας για την ακύρωση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων( Μ.Π.Ε) και της Άδειας Εγκατάστασης που υπέγραψε στις 02.09.2008 ο τότε Υπουργός Ανάπτυξης κ Χ. Φώλιας, έχει δημιουργηθεί η λανθασμένη εντύπωση ότι αν η τελική απόφαση του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας  είναι θετική για την Μ.Π.Ε και την Άδεια Εγκατάστασης της MAMIDOIL-JETOIL A.E αυτό δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να εκδώσει και τις πολεοδομικές -οικοδομικές άδειες για την κατασκευή των έργων. Η  Επιτροπή Αγώνα ενημερώνει τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής για τις θέσεις πάνω σε αυτό το θέμα  και τις ενέργειες που προγραμματίζει:

1.      Η όποια απόφαση του ΣτΕ αφορά μόνον την Μ.Π.Ε και την Άδεια Εγκατάστασης και σε καμία περίπτωση δε δημιουργεί τετελεσμένα για τις υπολειπόμενες αδειοδοτήσεις που χρειάζονται. Επιπρόσθετα πρέπει  να επισημάνουμε ότι εκκρεμεί στο ΣτΕ προσφυγή κατοίκων της περιοχής για την Άδεια Εγκατάστασης η εκδίκαση της οποίας  έχει ορισθεί στις 28 Μαΐου 2010. 

2.      Κυκλοφοριακή σύνδεση: δια νόμων και εγκυκλίων του το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε έχει απαγορεύσει ρητά « τη δημιουργία νέων οδικών συνδέσεων επί του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ( Β.Ο.Α.Κ) έως ότου ολοκληρωθούν οι μελέτες και τα έργα που θα τον καταστήσουν ασφαλή και σύγχρονη οδό ταχείας κυκλοφορίας» Από τις 13-09-07 η εταιρία κατέθεσε στην αρμόδια περιφερειακή υπηρεσία του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε, την ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ,  μελέτη διαμόρφωσης ισόπεδου κόμβου στη συμβολή της Π.Ε.Ο. με το ΒΟΑΚ με σκοπό την έγκριση κυκλοφοριακής σύνδεσης. Αξίζει να αναφερθεί ότι από τότε μέχρι σήμερα και παρά τις ασφυκτικές πιέσεις που υφίστανται οι αρμόδιες υπηρεσίες και οι υπάλληλοι τους για να δώσουν τις εγκρίσεις, αυτές δεν μπορούν να δοθούν διότι δεν πληρούν τη νομιμότητα. Επιστέγασμα αυτών των δυσκολιών για την κυκλοφοριακή σύνδεση καθώς και των αρνητικών θέσεων όλων των μέχρι σήμερα εμπλεκόμενων υπηρεσιών για αυτήν, αποτελεί η πρόσφατη απάντηση με υπ' αριθμό πρωτ. 4974Β/13-03-09 του Υφυπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε κ Στ. Καλογιάννη σε ερώτηση του Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ Γιάννη Δραγασάκη.

3.      Η αρνητική θέση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού  για τη συγκεκριμένη εγκατάσταση  στον κλειστό κόλπο της Σούδας διασαφηνίζεται με σωρεία εγγράφων που υπάρχουν και βασίζονται  στη στρατηγική πολιτική και στις ανάγκες ασφαλείας του Ναυτικού Οχυρού και της ευρύτερης περιοχής.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόταση του βοηθού Εισηγητού δικαστού του ΣτΕ ήταν υπέρ της ακύρωσης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ενώ η τελική εισήγηση ανέτρεψε την προεισήγηση και πρότεινε την απόρριψη της αίτησης ακύρωσης.

 Εύλογα  γεννώνται τα παρακάτω ερωτήματα:

α) Πώς και γιατί με επιτηδευμένη επιμέλεια παρέβλεψε όλους τους σοβαρούς ακυρωτικούς λόγους;

 β) Πώς και γιατί ο εισηγητής δικαστής του ΣτΕ παρέκαμψε την αντίθετη προεισήγηση;

γ) Πώς και γιατί ανέτρεψε η εισήγηση την αντίθετη πάγια νομολογία του ΣτΕ, (υπ' αρίθμ. 2489/2006 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, και τις υπ' αρίθμ. 2319/2002 και 2669/2007 αποφάσεις του Ε Τμήματος του ΣτΕ); Οι παραπάνω αποφάσεις προϋποθέτουν προηγούμενο χωροταξικό σχεδιασμό για επικίνδυνα για το περιβάλλον έργα.

δ) Γιατί ο εισηγητής δεν λαμβάνει υπόψη του την επιστημονική μελέτη του Πανεπιστημίου Αθηνών όπου με επιστημονική πληρότητα αναφέρονται τα απειλούμενα είδη που διαβιούν στο οικοσύστημα του κλειστού κόλπου της Σούδας και όμως δεν αναφέρονται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της εταιρίας, όπως αυτό προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία;

ε) Γιατί ο εισηγητής δε λαμβάνει υπόψη του το υπ' αριθ. 143793/25.11.2003 έγγραφο του Υπουργείου Γεωργίας ( Γενική Δ/νση Αλιείας) καθώς και το υπ. Αριθμό 100787/281/02.02.2004 έγγραφο της Δ/νσης Περιφερειακού Σχεδιασμού Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε  όπου διαπιστώνεται ρητά ότι η χωροθέτηση των εγκαταστάσεων πετρελαίου δεν είναι συμβατή με την εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας;

στ) Γιατί ο εισηγητής παραβλέπει ότι είναι τελείως ασαφής τόσο ο τρόπος εφοδιασμού από τη θάλασσα όσο και ο τρόπος διάθεσης των πετρελαιοειδών από τη ξηρά; Πώς είναι δυνατόν η εταιρία να ισχυρίζεται ότι θα εφοδιάζεται από δεξαμενόπλοια χωρίς να κατασκευάσει κανένα μόνιμο τεχνικό έργο στον αιγιαλό πράγμα πρακτικά αδύνατον και αυτό να γίνεται αποδεκτό;

ζ) Τέλος γιατί ο εισηγητής παραβιάζει κατάφορα τις αρχές της αειφορίας και της προφύλαξης που επιβάλλουν το Σύνταγμα και το κοινοτικό δίκαιο, προκειμένου να προστατεύεται και κατοχυρώνεται απολύτως το περιβάλλον από δραστηριότητες που στατιστικώς και επιστημονικώς επιβάλλουν ειδική χωροθέτηση και σειρά προληπτικών και προφυλακτικών έργων και μέτρων;

 

Εμείς οι κάτοικοι αρνούμαστε τις εγκαταστάσεις αποθηκών υγρών καυσίμων στον κλειστό κόλπο της Σούδας γιατί έχουμε δικαίωμα σ' ένα καθαρό περιβάλλον και χρέος να προστατεύουμε το οικοσύστημα του κόλπου.

Αυτό  το δικαίωμα δεν επιτρέπεται να το αρνούνται οι δικαστές, που είναι ταγμένοι από την πολιτεία, αλλά να το προτάσσουν πέρα και πάνω από τα όποια συμφέροντα και να το κατοχυρώνουν για τη σημερινή αλλά και τις μελλοντικές γενεές

 Εμείς οι κάτοικοι αρνούμαστε οι απαγορεύσεις για την ασφάλεια του Ναυτικού Οχυρού και των «συμμάχων» να ισχύουν μόνο για τους φτωχούς αλιείς της περιοχής και για τους θαλάσσιους περιπάτους των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής  και όχι για την ωρολογιακή βόμβα των 40.000 m3 καυσίμων δίπλα στην πυριτιδαποθήκη της Μεσογείου.

Είναι τουλάχιστον λυπηρό και σχήμα οξύμωρο να εμποδίζονται και μάλιστα με εισαγγελική εντολή, οι κάτοικοι να έχουν προσπελασιμότητα στα σπίτια και τις περιουσίες τους που βρίσκονται στην περιοχή πέρα Πλατάνι - Καλάμι  και η εταιρία να ζητά με προκλητικό τρόπο να της δοθεί κυκλοφοριακή σύνδεση παράνομα.

 

Με τα παραπάνω δεδομένα η Επιτροπή Αγώνα στην τελευταία συνεδρίαση της αποφάσισε τα παρακάτω:

 

  1. Να δώσει Συνέντευξη Τύπου προκειμένου να ενημερώσει τους κατοίκους για τις νεώτερες εξελίξεις.
  2. Να ιδρύσει ΣΥΛΛΟΓΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΚΛΕΙΣΤΟΥ ΚΟΛΠΟΥ ΤΗΣ ΣΟΥΔΑΣ». με την επωνυμία « ΑΚΤΑΙΑ»  που οι σκοποί  του  θα είναι
  • Η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος του κλειστού κόλπου της Σούδας, η διαφύλαξη της πανίδας και της χλωρίδας του οικοσυστήματος αυτού και την αποτροπή κάθε αρνητικής προς το περιβάλλον δράσης.
  • Η προώθηση ήπιων μορφών ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή του κόλπου σύμφωνα με τις αρχές της αειφορίας με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και την άνοδο του βιοτικού τους επιπέδου.
  • Η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ιστορίας του κόλπου της Σούδας και τη διάσωση, ανάδειξη και προβολή των μνημείων που βρίσκονται στη Νησίδα της Σούδας και στην παράκτια περιοχή του κόλπου.
  • Η ανάδειξη του ενάλιου πλούτου του κόλπου της Σούδας καθώς και τη συνεργασία με κάθε φορέα αρμόδιο και ενδιαφερόμενο για θέματα περιβάλλοντος και βιώσιμης ανάπτυξης.
  1. Να εξουσιοδοτήσει το Νομικό μας σύμβουλο να προβεί σε όλες τις αναγκαίες και απαραίτητες ενέργειες ενώπιον κάθε αρμόδιας αρχής.

 

 

Τέλος πέρα από τις οιονδήποτε δικαστικές αποφάσεις την συλλογιστική τους καθώς και τη νομολογία, εμείς θα παρακολουθούμε και θα ελέγχουμε τις διάφορες ενέργειες που θα αποσκοπούν να παρακάμψουν την όποια νόμιμη διαδικασία.

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                       Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ