Είσοδος      |     
Ενημέρωση
Αρχείο ΔΤ 2011

29/9/2011, Επίδοση Ψηφίσματος Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων στον Διοικητή της 115 Π.Μ.: Από τον Δήμαρχο Χανίων, Μανώλη Σκουλάκη, και τους Επικεφαλής των Δημοτικών Παρατάξεων

29.09.2011 | Ώρα δημοσίευσης: 09:09

Το Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων σχετικά με τις πτήσεις των μαχητικών αεροσκαφών και την ηχορύπανση, που προκαλείται στη Δημοτική Ενότητα Ακρωτηρίου, επέδωσε σήμερα Τετάρτη 28/9/2011, το πρωί, ο Δήμαρχος Χανίων, Μανώλης Σκουλάκης, στον Διοικητή της 115 Π.Μ., Ταξίαρχο, Λεων. Ευαγγέλου. Τον Δήμαρχο Χανίων συνόδευαν οι επικεφαλής των Δημοτικών Παρατάξεων, κ.κ. Κυριάκος Βιρβιδάκης, Αναστάσιος Βάμβουκας, ο δημοτικός σύμβουλος, κ. Μιχάλης Κυνηγός, εκπροσωπώντας τον κ. Γρηγόρη Αρχοντάκη, ενώ απείχε ο κ. Νίκος Παπαντωνάκης.

Στο πλαίσιο της συνάντησης η αντιπροσωπεία του Δήμου διαβίβασε στον Διοικητή της 115 Π.Μ. τη δυσαρέσκεια και τις διαμαρτυρίες των πολιτών της Δημοτικής Ενότητας Ακρωτηρίου αναφορικά με τον αυξημένο εξωτερικό θόρυβο, που προκαλούν τα στρατιωτικά αεροσκάφη από τις συχνές πτήσεις τόσο κατά τη διάρκεια της ημέρας όσο και της νύχτας.

Παράλληλα, από τους επικεφαλής των Δημοτικών Παρατάξεων μεταφέρθηκε στον Ταξίαρχο το κοινό αίτημα των πολιτών για περιορισμό των πτήσεων των στρατιωτικών αεροσκαφών πάνω από την περιοχή, ενώ τέθηκαν και τα ζητήματα της περιβαλλοντικής και τουριστικής υποβάθμισης της Δημοτικής Ενότητας Ακρωτηρίου, της παραβίασης των περιβαλλοντικών παραμέτρων και κυρίως της επιβάρυνσης της υγείας των κατοίκων του Ακρωτηρίου, οι οποίοι, όπως επισημάνθηκε, στερούνται τον ύπνο τους, λόγω της αυξανόμενης συχνότητας στρατιωτικών αεροπορικών δραστηριοτήτων.

Από την πλευρά του ο Διοικητής της 115 Π.Μ. τόνισε ότι, ενώ του γνωστοποιείται το πρόγραμμα των αποστολών που εκτελούνται και έχει πλήρη εικόνα των απογειώσεων και των προσγειώσεων, ωστόσο ο σχεδιασμός και ο προγραμματισμός των πτήσεων, χωρίς δυνατότητα παρέμβασης, γίνεται από το Διακλαδικό Στρατηγείο των Δυνάμεων του ΝΑΤΟ στη Νάπολη της Ιταλίας.

Ο κ. Ευαγγέλου διαβεβαίωσε ότι από ελληνικής πλευράς καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια μείωσης της ηχορύπανσης και της όχλησης, που προκαλείται στους κατοίκους, καθώς οι πτήσεις των ελληνικών αεροσκαφών εκτελούνται εντός ωραρίου εργασίας και πριν από τις ώρες κοινής ησυχίας. Ωστόσο, όπως διευκρίνισε ο κ. Διοικητής συχνά, λόγω της κατεύθυνσης του ανέμου και για λόγους ασφαλείας των πτήσεων, δεν ακολουθείται η αρχική πορεία.

Τέλος, ο Διοικητής της 115 Π.Μ. δεσμεύτηκε ότι θα αποστείλει το ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων στο Αρχηγείο της Τακτικής Αεροπορίας στη Λάρισα, στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, καθώς και στο Διακλαδικό Στρατηγείο των Δυνάμεων του ΝΑΤΟ στη Νάπολη.

Ακολουθεί το Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων σχετικά με τις πτήσεις μαχητικών αεροσκαφών και την ηχορύπανση στη Δημοτική Ενότητα Ακρωτηρίου.

Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων σχετικά με τις πτήσεις μαχητικών αεροσκαφών & την ηχορύπανση στη Δημοτική Ενότητα Ακρωτηρίου

Το Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων λαμβάνοντας υπόψη:

 

  • το κοινό αίτημα των πολιτιστικών συλλόγων Αρωνίου, Καλαθά, Καμπανού, Κορακιών, Κουνουπιδιανών, Μουζουρά και Χορδακίου της Δημοτικής Ενότητας Ακρωτηρίου, για περιορισμό των πτήσεων των στρατιωτικών αεροσκαφών πάνω από την εν λόγω περιοχή, όπως αυτό κατατέθηκε - διαμέσου των εκπροσώπων των ανωτέρω πολιτιστικών συλλόγων – και συζητήθηκε εκτάκτως στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Χανίων της 4ης Σεπτεμβρίου 2011.
  • την υπ. αρ. 670/2011 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων για την έκδοση ψηφίσματος σχετικά με τις πτήσεις στρατιωτικών αεροσκαφών και την ηχορύπανση που προκαλείται στη Δημοτική Ενότητα του Ακρωτηρίου.
  • τον αυξημένο εξωτερικό θόρυβο που προκαλούν τα στρατιωτικά αεροσκάφη από τις συχνές πτήσεις – ημέρα και νύχτα - καθώς και το ότι ο θόρυβος αυτός συνεπάγεται – σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες - ένα σημαντικό εξωτερικό κόστος για τους πολίτες, ειδικά στις αστικές περιοχές.
  • τις διαμαρτυρίες πολιτών της Δημοτικής Ενότητας Ακρωτηρίου που κάνουν λόγο αφενός για έντονη περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής και παραβίαση – από πλευράς πολεμικών αεροσκαφών - των περιβαλλοντικών παραμέτρων και αφετέρου για απουσία μέτρων ελέγχου και ασφάλειας των στρατιωτικών πτήσεων πάνω από τις κατοικημένες περιοχές.
  • την τουριστική υποβάθμιση που προκαλείται από τις εν λόγω πτήσεις στην περιοχή του Ακρωτηρίου, η οποία κάθε χρόνο δέχεται χιλιάδες τουρίστες-επισκέπτες στα όρια αυτής.
  • την επιβάρυνση της υγείας των κατοίκων του Ακρωτηρίου, οι οποίοι – δίχως υπερβολή - στερούνται τον ύπνο τους λόγω της αυξανόμενης συχνότητας στρατιωτικών αεροπορικών δραστηριοτήτων από το αεροδρόμιο των Χανίων.
  • το γεγονός ότι η ηχορύπανση η οποία προκαλείται από τα στρατιωτικά αεροσκάφη δύναται να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων του Ακρωτηρίου μια και σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας (Οδηγίες για τον Θόρυβο, 1999):

→    Η έκθεση σε υψηλά επίπεδα θορύβου μπορεί να προκαλέσει καρδιαγγειακά προβλήματα.

→    Ο μη διακεκομμένος ύπνος αποτελεί προϋπόθεση της καλής οργανικής  και ψυχικής λειτουργίας των υγιών ατόμων.

→    Η διατάραξη του ύπνου εξαιτίας του θορύβου επιφέρει ως πρωτογενείς συνέπειες αύξηση της αρτηριακής πίεσης και των καρδιακών παλμών, συστολή των αγγείων, αλλαγές στην αναπνοή, καρδιακή αρρυθμία και αύξηση στις σωματικές κινήσεις και ως δευτερογενείς (που εμφανίζονται την επόμενη ημέρα όταν το άτομο είναι ξύπνιο) κόπωση, κακή διάθεση και μειωμένη απόδοση.

→    Η αύξηση της αρτηριακής πίεσης και των καρδιακών παλμών καθώς και η συστολή των αγγείων αποτελούν γενικότερα αντιδράσεις του οργανισμού στον οξύ θόρυβο.

  • το διάχυτο προβληματισμό των κατοίκων σχετικά με το αν τηρούνται πάντοτε - από πλευράς στρατιωτικών αεροσκαφών - οι διαδικασίες «μείωσης θορύβου» και «απογείωσης-προσγείωσης» πάνω από κατοικημένες περιοχές καθώς και αν ακολουθούνται από αυτά οι εγκεκριμένες διαδρομές και όχι διαφορετικές ακτινωτές-μη εγκεκριμένες – οι οποίες έχουν ως στόχο τη μείωση του χρόνου πτήσης και την οικονομία καυσίμων των αεροσκαφών.

------------------------------------------------

 

1.      εκφράζει τη διαμαρτυρία του αλλά και την ανησυχία του για τα διαρκή και αυξανόμενα επίπεδα θορύβου που προκαλούνται στη Δημοτική Ενότητα του Ακρωτηρίου, από τις καθημερινές πτήσεις των στρατιωτικών αεροσκαφών, πράγμα που μπορεί να έχει σοβαρή επίπτωση στην υγεία των κατοίκων·

2.      ζητάει όπως ενημερωθεί επίσημα από κάθε αρμόδια αρχή για το αν τηρούνται από πλευράς στρατιωτικών αεροσκαφών - οι διαδικασίες «μείωσης θορύβου» και «απογείωσης-προσγείωσης» πάνω από τις κατοικημένες περιοχές καθώς και αν ακολουθούνται ή όχι από αυτά οι εγκεκριμένες διαδρομές.

3.      ζητάει όπως υπάρξει αποφυγή των στρατιωτικών πτήσεων πάνω από τις κατοικημένες περιοχές του Ακρωτηρίου.

4.      ζητάει όπως υπάρξει διακοπή των στρατιωτικών πτήσεων από το Αεροδρόμιο Χανίων κατά τις νυχτερινές ώρες (23.00 – 07.00)

5.      προτείνει στην Πολιτεία όπως επιβληθεί, βάσει της αρχής «ο ρυπαίνων[1] πληρώνει[2]», τέλος θορύβου[3] το οποίο θα έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα ώστε να καλύπτει το κόστος παρεμβάσεων για μείωση της ηχορύπανσης στην περιοχή του Ακρωτηρίου[4]. Η επιβολή του τέλους μπορεί να γίνει είτε βάσει του άρθρου 189[5] του ν.1815/1988, είτε του άρθρου 6 παρ. 4[6] του ν.1650/1986, είτε βάσει συνδυασμού των δύο.

6.       αναθέτει στο Δήμαρχο Χανίων όπως διαβιβάσει το παρόν ψήφισμα στους καθ’ ύλην αρμόδιους φορείς.

 


[1]                Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 2 του ν.1650/1986 ρύπανση είναι «η παρουσία στο περιβάλλον…,θορύβου,… σε ποσότητα, συγκέντρωση ή διάρκεια που μπορούν να προκαλέσουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, στους ζωντανούς οργανισμούς και στα οικοσυστήματα ή υλικές ζημιές και γενικά να καταστήσουν το περιβάλλον ακατάλληλο για τις επιθυμητές χρήσεις του».

[2]                       Άρθρο 174, παρ. 2, Συνθήκη “Περί Ιδρύσεως της Ευρωπαϊκής Κοινότητας”.

[3]                       Τέλη θορύβου, ανάλογα με το είδος ή την κατηγορία του αεροπλάνου, έχουν τεθεί για παράδειγμα σε διάφορα ευρωπαϊκά αεροδρόμια ή κάποια κράτη έχουν θέσει τέλη που ισχύουν σε κάθε αεροδρόμιο της επικράτειάς τους (π.χ. Frankfurt/Main, Fiumicino (Ρώμη), Berlin-Tegel, Schiphol (Άμστερνταμ),

                Heathrow (Λονδίνο), Orly (Παρίσι), Stockholm-Arlanda και Munich).

[4]                Εξάλλου, βάσει του άρθρου 19 του ν.1650/1986 «οποιοσδήποτε, φυσικό ή νομικό πρόσωπο προκαλεί ρύπανση ή άλλη υποβάθμιση του περιβάλλοντος ευθύνεται σε αποζημίωση, εκτός αν υποδείξει ότι η ζημιά οφείλεται σε ανώτερη βία ή ότι προήλθε από υπαίτια ενέργεια τρίτου που ενήργησε δολίως».

[5]                       «Αεροσκάφος, το οποίο ίπταται πάνω από την ελληνική επικράτεια ή προσγειώνεται σε ελληνικά αεροδρόμια ή δέχεται οποιασδήποτε μορφής εξυπηρετήσεις, υπόκειται σε καταβολή τελών που ορίζονται με απόφαση του Υπουργού»

[6]                «Με απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και άλλου κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού, ύστερα από εισήγηση του οικείου νομάρχη, είναι δυνατό να επιβάλλονται τέλη σε βάρος των επιχειρήσεων που ασκούν δραστηριότητες ή εκτελούν έργα που υπάγονται στις δύο πρώτες κατηγορίες του άρθρου 3, προκειμένου να καλυφθούν τα έξοδα κατασκευής και λειτουργίας συγκεκριμένων έργων και προγραμμάτων προστασίας του περιβάλλοντος που προβλέπονται από τους περιβαλλοντικούς όρους σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 3, 4 και 5. Τα πιο πάνω έργα ή προγράμματα προστασίας του περιβάλλοντος εκτελούνται από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) ή άλλου φορείς. Τα τέλη αυτά καθορίζονται ανάλογα με το μέγεθος, το ρυπαντικό φορτίο και την ποσότητα των αποβλήτων του έργου ή της δραστηριότητας και δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα πιο πάνω έξοδα. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται ο τρόπος και ο χρόνος είσπραξης των τελών και απόδοσής τους στον Ο.Τ.Α. ή φορέα που κατασκευάζει ή έχει την ευθύνη λειτουργίας του έργου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια».

p1

p2

p3