Συνέντευξη Δημάρχου Σούδας στην εφημερίδα 'Χανιώτικα Νέα'

Ακολουθεί συνέντευξη του Δημάρχου Σούδας Γιάννη Περάκη στην εφημερίδα " Χανιώτικα Νέα΄΄

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΑΡΧΟ ΓΙΑΝΝΗ ΠΕΡΑΚΗ
Λιμάνι Σούδας: ανάπλαση αλλά πώς;

Εφημερίδα " Χανιώτικα Νέα'' 

 

Η δημιουργία Οργανισμού Λιμένα Σούδας, η χωροθέτηση μαρίνας αλλά και ο επακριβής προσδιορισμός όλων
των δραστηριοτήτων που πρέπει να αναπτυχθούν στην περιοχή του λιμανιού, επισημαίνονται και αναλύονται στη συνέντευξη του δημάρχου κ. Γιάννη Περάκη που δημοσιεύεται παρακάτω.
Ταυτόχρονα ο κ. Δήμαρχος επιχειρηματολογώντας με έμφαση εξηγεί γιατί ο Δήμος είναι αντίθετος με τη δημιουργία καυσίμων από την εταιρεία "Mamidoil" - Μαμιδάκη.
"Δεν μπορούμε -τονίζει ο κ. Περάκης- να κουβεντιάζουμε για χωροθέτηση εγκατάστασης υγρών καυσίμων σε μια περιοχή που υπάρχει κίνδυνος να γίνει ο αποθηκευτικός χώρων καυσίμων της προαναφερόμενης εταιρείας για ολόκληρη την Κρήτη. Ποιος Χανιώτης θα δεχθεί μια τέτοια επένδυση στον κόλπο της Σούδας; Και ποια διοικητική αρχή θα την υποστηρίξει;"

Δήμαρχε, αισθάνεστε αισιόδοξος από τη θετική έκβαση της διεκδίκησης για τη δημιουργία Οργανισμού Λιμένα Σούδας;
-Κανείς δεν μπορεί να μη δει θετικά την δημιουργία του Οργανισμού Λιμένα Σούδας.
Πρόκειται πράγματι να περάσει αυτές τις μέρες από τη Βουλή και να ψηφιστεί ο σχετικός νόμος. Όπως επίσης κανείς δεν μπορεί να μην δει θετικά και τα έργα που έχουν ξεκινήσει καίτοι καθυστερημένα. Αλλά να πούμε, με ευθύνες και της προηγούμενης και της σημερινής κυβέρνησης. Οι λόγοι είναι γνωστοί και στην πραγματικότητα είναι ένας. Η γραφειοκρατική λειτουργία των Δημοσίων Υπηρεσιών και ως προς το χρόνο υλοποίησης της μελέτης έργων που καθυστέρησε από το 2001 έως το Φεβρουάριο του 2006 για να εγκριθεί. Είναι ένα θέμα που δυστυχώς ταλανίζει τη Δημόσια Διοίκηση, ανεξάρτητα από κυβερνήσεις, στο να καθυστερεί να προχωρά τις μελέτες υλοποίησης έργων και αποτέλεσμα αυτών των δυσμενών δυσλειτουργιών είναι και η μικρή απορροφητικότητα που υπάρχει πανελλαδικά σε έργα υποδομής σε όλη την επικράτεια.

Τελικά, τόσες μεταρρυθμίσεις επικαλούνται οι κυβερνώντες και όλο γυρνάμε στον ίδιο τόπο του... εγκλήματος, τη... γραφειοκρατία!
-Δείτε τι συμβαίνει. Για παράδειγμα, ενώ η χρηματοδότηση της μελέτης έργων για το Λιμάνι της Σούδας είχε εγκριθεί από το τομεακό πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩ από το 2000. Η μελέτη κατασκευής των έργων ανατέθηκε τον Οκτώβριο 2001 και εγκρίθηκε τελικά για να μπορεί να γίνει η δημοπράτηση των έργων, το Φεβρουάριο του 2006! Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, τι στενότητα χρόνου υπάρχει για να υλοποιηθεί αυτό το τόσο σημαντικό για το Δήμο Σούδας, λιμενικό έργο, που πρέπει να υλοποιηθεί μέχρι το 2008.

Να υποθέσουμε πως τώρα θα κυλίσουν όλα ομαλά;
-Ευελπιστώ να ολοκληρωθεί αυτό το έργο. Υπάρχει ανάγκη, βεβαίως, και από ορισμένα συμπληρωματικά έργα, και προς αυτήν την κατεύθυνση γίνεται αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδίου του λιμανιού προκειμένου να επεκταθεί χωροταξικά ο μόλος, ώστε να δοθεί χώρος για τον απαραίτητο πλέον ηλεκτρονικό εξοπλισμό που απαιτείται ώστε ο νέος λιμένας Σούδας να διαθέτει χώρους για να δεχτεί κρουαζιερόπλοια όπως επιβάλλει η Συνθήκη Σέγκεν. Μένει όμως και είναι εξαιρετικά σημαντικό θέμα, η χωροθέτηση της μαρίνας.

Κάποιοι δεν την θέλουν, Δήμαρχε, στη Σούδα;
-Εκτιμώ ότι δεν υπάρχει τέτοιο πρόβλημα. Διότι, αλίμονο, τότε θα μιλάμε για μικροψυχία.
Διαβάσαμε, όμως, σε δηλώσεις εμπλεκομένων φορέων, για Μαρίνα χωρητικότητας 150 πλοίων και στη θέση του Ναυταθλητικού Κέντρου κατασκευή Αλιευτικού Καταφυγίου.
- Συζητήσεις και δηλώσεις να γίνονται είναι καλές. Κάθε έργο όμως που θα γίνεται στο Λιμάνι Σούδας οφείλουμε να το σχεδιάζουμε με προοπτική μέλλοντος. Και με τα νέα δεδομένα που υπάρχουν, πράγματι αυτό γίνεται. Προς αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να προσανατολιστούμε όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς σοβαρά και να το πω, ωμά ωμά, η πρόταση την οποία κάνει ο κ. Τάσος Νικολάου, η οποία έχει γίνει και στο ΥΠΕΧΩ και στο υπουργείο Ανάπτυξης, θα πρέπει να υιοθετηθεί και από τους συναρμόδιους φορείς, προκειμένου οι προδιαγραφές του να ενταχθούν στον χωροταξικό σχεδιασμό του λιμένα Σούδας.. Είναι πρόταση σοβαρή και αυτή τη στιγμή που είναι το θέμα στην πρώτη φάση, καλό θα είναι να προωθηθεί από το Λιμενικό Ταμείο ή τον Οργανισμό Λιμένα Σούδας εάν έχει υπογραφτεί ο νόμος.
Το θέμα, όμως, απαιτεί επίσπευση των διαδικασιών καθώς και τη συνδρομή και του νομάρχη και όλων των βουλευτών του νομού, ώστε παράλληλα με την αναθεώρηση της χωροταξικής μελέτης που αφορά τα συμπληρωματικά έργα στο εμπορικό λιμάνι, να γίνει και η απαραίτητη χωροθέτηση για τη θέση μαρίνας με σύγχρονες προδιαγραφές.
Ακούσαμε επίσης για επικαιροποιημένη μελέτη Ρογκάν την οποία ο ίδιος θα παρουσιάσει στη Νομαρχία αυτό το μήνα. Μιλάμε για την παλιά μελέτη Μαρίνας 150 θέσεων;

Ο κ. Αδέλκης Ρογκάν, είναι ένας μελετητής που βλέπει μπροστά. Δεν παύει, όμως, να υλοποιεί προτάσεις. Από τους συναρμόδιους φορείς εξαρτάται ο προσανατολισμός της μελέτης του και η ποιότητα της από τον ίδιο.
Εκτιμώ, επομένως, ότι εάν ο χωροταξικός σχεδιασμός του Λιμένα Σούδας προχωρήσει στη σωστή κατεύθυνση τα αποτελέσματα θα είναι θετικά διότι έχει ήδη εκφραστεί επενδυτικό ενδιαφέρον. Δεν θέτω το θέμα σε κανένα επίπεδο αντιπαράθεσης και κυρίως , στο «γιατί να γίνει σε εκείνο ή τον άλλο νομό της Κρήτης». Η Κρήτη είναι νησί, γύρω, γύρω περιβρέχεται από θάλασσα, επομένως χωροταξικό σχεδιασμό για δημιουργία Μαρίνων έχουν ανάγκη όλοι οι νομοί της Κρήτης.

Θεωρείτε τη δημιουργία σύγχρονης μαρίνας ήπια μορφή ανάπτυξης;
-Οι προδιαγραφές κατασκευής και λειτουργίας μιας σύγχρονης Μαρίνας δεν προξενεί καμία ρύπανση στο περιβάλλον. Ενώ προάγει κίνηση μικρών και μεγάλων κεφαλαίων για μια σειρά επαγγέλματα και παραγωγικές διαδικασίες. Μία επίσκεψη στην μαρίνα Αγίου Νικολάου που είναι χωρητικότητας μόνο 250 σκαφών θα σας πείσει. Υπάρχει βιολογικός καθαρισμός, εποπτεία για την ειδική συσσώρευση λυμάτων από κάθε μορφής δραστηριότητα, διαθέτοντας δικούς της χώρους μεταφοράς. Σε αντίθεση με τις «προσπάθειες» που γίνονται, ακόμα και σήμερα που μιλάμε, προκειμένου να επιβάλλουν άλλες μορφές δραστηριοτήτων στη χρήση του λιμανιού.

Μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένος;
-Θα είμαι συγκεκριμένος. Εμείς, επαναλαμβάνω και πάλι, είμαστε θετικοί ως προς τον Οργανισμό Λιμένα Σούδας. Είμαστε θετικοί στα έργα που γίνονται αυτή τη στιγμή και επικροτούμε την όποια προσπάθεια γίνεται προς την σωστή κατεύθυνση, από οποιονδήποτε φορέα και αν προέρχεται. Θα σταθούμε δίπλα του και θα αγωνιστούμε μαζί του. Θέλουμε, όμως, η αναθεώρηση του σχεδίου που αφορά στη χωροθέτηση της μαρίνας να γίνει άμεσα και επιπλέον, σε καμία περίπτωση να μην παραλληλιστούν αυτές οι δραστηριότητες, με τις υπόλοιπες χρήσεις που επιβουλεύονται κάποιοι για το λιμάνι.
Ποιοι είναι και για ποιες χρήσεις μας μιλάτε;
Πρόκειται για ιδιώτη που θέλει να πάρει μία συγκεκριμένη θέση στο λιμάνι της Σούδας, είναι η γνωστή επιχείρηση "Μamidoil" του κ. Μαμιδάκη.

Ακούμε ότι αυτό το θέμα είναι στο ΣτΕ.
-Να αφήσουν, λοιπόν, την Ελληνική Δικαιοσύνη να αποφανθεί γι' αυτό το θέμα, να αφήσουν τους Δημόσιους λειτουργούς που με ευσυνειδησία απαντούν σε κάθε παράλογο αίτημα της εν λόγω εταιρείας για κυκλοφοριακές συνδέσεις, για αδειοδοτήσεις των κτιρίων κλπ. Εμείς το θέμα το παρακολουθούμε. Ήδη, όπως έχω πει επανηλειμμένα, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς έχουν απαντήσει αρνητικά για τη συγκεκριμένη επένδυση. Έχει απαντήσει αρνητικά ο Ναύσταθμος, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, οι Υπηρεσίες που εμπλέκονται με την κυκλοφοριακή σύνδεση (ΥΠΕΧΩ-Περιφέρεια που είναι αρμόδιες να εκδώσουν την άδεια κυκλοφοριακής σύνδεσης). Έχουν σηκώσει τα χέρια ψηλά, διότι είναι αδύνατον να λειτουργήσει η αποθήκευση καυσίμων στη συγκεκριμένη θέση του λιμανιού Σούδας. Τη στιγμή που όλοι θέλουμε να αναβαθμιστεί ο Βόρειος Οδικός Άξονας ως ένα οδικό δίκτυο που να παρέχει ασφάλεια, δεν είναι δυνατόν την ίδια στιγμή να μιλάμε για ισόπεδους κόμβους και συνδέσεις για μεταφορά καυσίμων σε μία περιοχή που από την ίδια τη νομοθεσία απαγορεύεται.

Κύριε Περάκη, οι Χανιώτες μιλάνε για ακριβά καύσιμα στο νομό τους και αναζητούν λύση σε αυτό το πρόβλημα. Διότι, πράγματι, υπάρχει πρόβλημα στην χανιώτικη αγορά καυσίμων.
-Δεν μπορεί σε καμία περίπτωση, να μην καταλαβαίνουμε ότι εδώ δεν μιλάμε για μεταφορά καυσίμων, αλλά για κυκλοφορία καυσίμων. Άλλο το ένα κι άλλο το άλλο. Εδώ μιλάμε για σύνδεση του παλιού κάθετου δρόμου με το νέο εθνικό δρόμο σε ένα επικίνδυνο σημείο που δεν προβλέπεται από τη σύνδεση. Επίσης, θέλω να τονίσω στο σημείο αυτό ότι ο Δήμος Σούδας, έχει αναθέσει στο Πανεπιστήμιο Αθηνών μία μελέτη που θα δείξει το μέγεθος της μόλυνσης του κόλπου της Σούδας, θα καταγράψει την πανίδα που υπάρχει ώστε να έχει τη δυνατότητα ο Δήμος για οποιοδήποτε αναπτυξιακό έργο πρόκειται να γίνει στο λιμάνι ή οποιοδήποτε σχέδιο ανάπτυξης θέλει να κάνει όχι μόνο ο Δήμος Σούδας, αλλά και όλοι οι όμοροι Δήμοι που περιβρέχονται από τον κόλπο της Σούδας και εννοώ τους Δήμους Ακρωτηρίου, Σούδας, Αρμένων και Βάμου καθώς και από οποιοδήποτε ιδιώτη, να έχουμε μία βάση επιστημονική που να αποδεικνύει εάν η προτεινόμενη αναπτυξιακή πρόταση επιβαρύνει ή όχι το περιβάλλον του κόλπου της Σούδας. Η προτεινόμενη επένδυση της "Mamidoil"δεν είναι άμοιρη επιβάρυνσης. Σε καμία, όμως, περίπτωση δεν κάνει αγώνα η Δημοτική Αρχή της Σούδας και η Επιτροπή Αγώνα με αυτό που κυκλοφορεί, δηλαδή, «να μην υπάρχει δυνατότητα εγκατάστασης αυτής της εταιρείας στον κόλπο της Σούδας κι ας πάει αλλού, σε οποιοδήποτε άλλο λιμάνι». Αυτό είναι έξω από της προθέσεις τόσο της Δημοτικής Αρχής, όσο και της Επιτροπής Αγώνα. Τέλος, εμπιστοσύνη στην Ελληνική Δικαιοσύνη έχουμε, ας αφήσει, λοιπόν, η συγκεκριμένη εταιρεία τους πλάγιους τρόπους με τους οποίους εδώ και είκοσι χρόνια προσπαθεί να επιβάλλει τις απόψεις της στο νομό, προκειμένου να κάνει την επένδυση που θέλει στον κόλπο της Σούδας.
Το πρόβλημα τελικά είναι η χωροθέτηση από τη νομαρχιακή αρχή των αποθηκευτικών χώρων καυσίμων για οποιοδήποτε επενδυτή. Αυτή η χωροθέτηση που απαιτεί ο νομός δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει να αφορά μόνο τον κόλπο της Σούδας.

Για να μιλάτε έτσι, υπάρχει ήδη γνώση για την επιβάρυνση του οικοσυστήματος του κόλπου της Σούδας από την επένδυση της «Mamidoil»;
-Ασφαλώς και υπάρχει και όχι μόνο του οικοσυστήματος. Να σκεφτείτε, μόνο, ότι η περιβαλλοντική μελέτη της εν λόγω εταιρείας, δεν αναφέρει ούτε λέξη για το τι μπορεί να συμβεί από μία πιθανή διαρροή καυσίμων στη θάλασσα, δεν αναφέρεται καθόλου στον κίνδυνο που ελλοχεύουν αυτές οι εγκαταστάσεις! Είναι τυχαίο αυτό; Σε όλα λοιπόν αυτά τα αδύνατα σημεία της δικής της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, έχουν απαντήσει με επιστημονικές αναφορές οι νομικοί μας σύμβουλοι που θα υπερασπιστούν τις θέσεις του Δήμου μας στο ΣτΕ. Με αυτά τα επιστημονικά δεδομένα αφενός και αφετέρου με την εμπιστοσύνη που εμείς έχουμε προς την Ελληνική Δικαιοσύνη, εκτιμώ ότι στο τέλος, θα δικαιωθούν οι θέσεις μας.

Στις απόψεις που μας καταθέσατε υπάρχει συμφωνία και των όμορων Δήμων;
-Αυτή τη στιγμή υπάρχει μία Επιτροπή Αγώνα στην οποία συμμετέχει ο Δήμος Αρμένων και ο Δήμος Σούδας. Επειδή είναι πρόσφατη η κατάθεση της περιβαλλοντικής μελέτης για τον κόλπο της Σούδας, στο αμέσως επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου θα θέσουμε το θέμα της συμμετοχής σε αυτήν όλων των όμορων Δήμων. Διότι όντως από τον κόλπο της Σούδας, βρέχονται, ανατολικά ο Δήμος Βάμου και δυτικά ο Δήμος Αρμένων, Σούδας και Ακρωτηρίου. Άρα το πρόβλημα της μόλυνσης ή της επιπλέον επιβάρυνσης του κόλπου της Σούδας αφορά και τους τέσσερις Δήμους και ο τρόπος ανάπτυξης των περιοχών τους πρέπει να είναι κοινός στόχος. Και προς αυτήν την κατεύθυνση, έχουμε μία πάρα πολύ καλή συνεργασία και με τις οικολογικές οργανώσεις του νομού, με τους φίλους του βυθού, αλλά και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, από τους ερασιτέχνες μέχρι τους επαγγελματίες αλιείς. Όλοι αυτοί οι φορείς, αλλά και οι λουόμενοι σε Μαράθι, Καλάμι, Καλύβες, Αλμυρίδα, Κυανή Ακτή γνωρίζουν τον βιότοπο του κόλπου και ξέρουν ότι αξίζει να περισωθεί από επιπλέον επιβαρύνσεις. Θεωρώ, επομένως, σημαντική τη συμμετοχή σε αυτήν την προσπάθεια και των άλλων όμορων Δήμων.

Γνωρίζετε τη θέση της Νομαρχιακής Αρχής στο θέμα αυτό;
-Σε ό,τι αφορά στον Οργανισμό Λιμένα Σούδας και στα έργα που γίνονται, έχει πάρει μία πολύ θετική θέση. Έχω, όμως, κάποιες επιφυλάξεις, ως προς τη θέση που θα πάρει όταν ανακοινωθεί και επίσημα η ανάθεση έργου από το Δήμο Σούδας της περιβαλλοντικής μελέτης για την επιβάρυνση του κόλπου από τη δημιουργία της επένδυσης της «Μamidoil». Διότι το να επικαλούνται όλοι το τι θα πει το ΣτΕ είναι ένας στρουθοκαμηλισμός που κάποια στιγμή οφείλουν να τον αποβάλλουν και να πάρουν συγκεκριμένη θέση. Διότι γνωρίζουν, ότι ανεξάρτητα από τη διαδικασία και την απόφαση που προβλέπει η Δικαιοσύνη, καλό είναι να υπάρχουν και πολιτικές θέσεις, για το τι ανάπτυξη θέλουνε οι διοικητικοί φορείς του νομού. Νομίζω ότι δεν μπορούμε να κουβεντιάζουμε για χωροθέτηση εγκατάστασης υγρών καυσίμων σε μια περιοχή που υπάρχει κίνδυνος να γίνει ο αποχετευτικός χώρος απόβλητων καυσίμων της προαναφερόμενης εταιρείας, για ολόκληρη την Κρήτη. Ποιος Χανιώτης θα δεχτεί μία τέτοια επένδυση στον κόλπο της Σούδας και ποια Διοικητική αρχή θα την υποστηρίξει;

Δήμαρχε, με τη θέση αυτή, περνάει από το νου σας ότι «κινδυνεύετε» να χαρακτηριστείτε ως «άνθρωπος» των Βαρδινογιάννηδων;
Δεν στέκομαι εκεί. Διότι πάντα υπάρχει περίπτωση να σε χρεώσουν ότι εξυπηρετείς τα συμφέροντα του Α ή του Β πολιτικού και συνάμα και κάποιου επιχειρηματία. Τώρα μας βλέπουν ως προσκείμενους στους Βαρδινογιάννηδες, στην αντίθετη περίπτωση θα μας έβλεπαν ως φιλομητσοτακικούς και φιλομαμιδάκηδες. Το ζήτημα όμως βρίσκεται αλλού. Όποιος κι αν επρόκειτο να κάνει αποθήκες καυσίμων στον κόλπο της Σούδας και να κυκλοφορεί καύσιμα κάτω από τη θάλασσά του, θα μας έβρισκε αντίθετους! Αυτή είναι η δική μας αλήθεια. Και μην φανταστείτε ότι φτάσαμε σε αυτή τη θέση αβασάνιστα. Περάσαμε από κόσκινο τα δεδομένα της επένδυσης αυτής και δεν έβγαινε «φως» αποδοχής της. Όταν η μελέτη που έχουμε αναθέσει σε αθηναϊκό Πανεπιστήμιο ολοκληρωθεί και δημοσιοποιηθεί, τότε θα αντιληφθείτε και εσείς, εννοώ ο Τύπος, γιατί δεν κατέστη δυνατή από εμάς η αποδοχή αυτής της επένδυσης. Εμείς, την μαθαίνουμε κομμάτι, κομμάτι και γι' αυτό γνωρίζουμε τόσο τα θετικά, όσο και τα αρνητικά της σημεία. Και σας διαβεβαιώ, τα δεύτερα είναι περισσότερα.

 

11/07/07
Κατερίνα Χριστοδουλάκη