Είσοδος      |     
Ημερολόγιο εκδηλώσεων
Θέατρο

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2009 - Αριστοφάνη "Θεσμοφοριάζουζες"


Η  ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ  «ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ» παρουσιάζει το έργο «ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΕΣ» το καλοκαίρι του 2009 σε σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους και μετάφραση Κώστα Γεωργουσόπουλου με τον Βασίλη Τσιβιλίκα και τον Γιώργο Κωσταντίνου. Οι Θεσμοφοριάζουσες είναι μια κωμωδία φιλολογική, λογοτεχνική ,δηλαδή σατιρίζει τα φιλολογικά , ποιητικά, και θεολογικά ήθη της εποχής του Πελοποννησιακού πολέμου. Ευτυχώς ο μεγάλος σατυρικός ποιητής όλων των εποχών , Αριστοφάνης δεν πέφτει στην παγίδα του διδακτισμού του σχολαστικισμού, και της συντεχνίας .Η κωμωδία γράφτηκε την εποχή που η δημαγωγοί κατόρθωσαν να πείσουν παραπλανώντας τον Δήμο να απαγορεύσει στους κωμικούς ποιητές να  σατιρίζουν πολιτικά πρόσωπα ονομαστικά . Η  Αριστοφανική πένα είχε αποδειχτεί ανηλεής απέναντι στην πολιτική φαυλότητα , τη συναλλαγή την πολεμοκαπηλία. Οι δημαγωγοί έβαλαν φρένο σε αυτή την τακτική κι έτσι οι ποιητές κατέφυγαν σε θέματα ουτοπικά , ανώδυνα, φιλολογικά . Στις  Θεσμοφοριάζουσες η σάτυρα είναι  η  πιο ήπια και απλώνεται σε δυο πλευρές από τη μια  σατιρίζεται ο Ευριπίδης ως ποιητής  ανανεωτής  , ρεαλιστής και προσγειωμένος , κριτικός και άθεος και από την άλλη ξεσκεπάζονται όλα τα ελαττώματα των γυναικών  μέσω τάχα της κριτικής του Ευριπίδη. Αν υπάρχει κάποια δυσκολία σήμερα στην παρακολούθηση της κωμωδίας, αυτό έγκειται στο γεγονός ότι ο Αριστοφάνης κάνει παρωδία των γνωστών στο τότε κοινό τραγωδιών του Ευρυπίδη . Αυτό  λέγεται παρατραγωδία .Έγκειται, λοιπόν στον μεταφραστή να βρεί τις αναλογίες και να ανταποκριθεί στην πρόσκληση να συμπληρώσει τα κενά και τα αδιέξοδα. Η κωμωδία αυτή είναι ιδιοφυής στη δομή της στα ευρήματά της και στις ανατροπές της. Δεν έχει σχεδόν κανένα ελάττωμα και δεν κάνει κανένα πουθενά «κοιλιά» όπως κάποιες άλλες ιδίως προς το τέλος .Η διασκευή  μιας  κωμωδίας του  Αριστοφάνη πρέπει με σεβασμό να αποδίδει το ύφος και τα ήθη των προσώπων της , κρατώντας βέβαια τις αναγκαίες αναλογίες .Η Σατιριζόμενη  επικαιρότητα του 5ου αιώνα είναι σήμερα ακοινώνητη και δυσπρόσιτη .Οπωσδήποτε θα πρέπει ο Αριστοφανικός λόγος να διατηρήσει την ευθυβολία του , την καθαρότητά των στόχων του και την ειλικρίνειά του .